Uniunea Europeană avertizează despre „riscuri mari” pentru aviaţia civilă în Rusia.

Uniunea Europeană avertizează asupra riscurilor majore pentru aviația civilă în Rusia

Agenția Europeană pentru Securitatea Aeriană (EASA) a emis un avertisment sever cu privire la pericolele semnificative pe care le implică survolarea spațiului aerian rusesc. Într-un buletin de securitate destinat zonelor de conflict, EASA a recomandat companiilor aeriene să evite spațiul aerian din vestul Rusiei, o regiune deja interzisă transportatorilor din Uniunea Europeană, dar încă utilizată de companii din China, Turcia și statele din Golf.

Zona vizată se întinde „la vest de meridianul 60 Est, la toate altitudinile și nivelurile de zbor”. Această recomandare vine în contextul escaladării conflictului din Ucraina, care a generat riscuri semnificative pentru aviația civilă. EASA a subliniat că există posibilitatea ca aeronavele civile să fie „luate la țintă în mod neintenționat” din cauza lipsei de coordonare între autoritățile civile și cele militare, mai ales în cazul activării apărării antiaeriene.

Incidentul Azerbaijan Airlines și refuzul Rusiei de a-și asuma responsabilitatea

Un exemplu recent al acestor riscuri este incidentul care a implicat zborul 8243 al Azerbaijan Airlines. În urma prăbușirii avionului pe 25 decembrie, soldată cu 38 de victime, președintele Vladimir Putin a recunoscut că tirurile apărării antiaeriene ruse au fost declanșate în aceeași zi, ca răspuns la un atac ucrainean cu drone. Cu toate acestea, Kremlinul continuă să refuze asumarea responsabilității pentru tragedie, în ciuda presiunilor din partea autorităților din Baku.

EASA a criticat incapacitatea Rusiei de a demonstra că poate reduce riscurile pentru aviația civilă în spațiul său aerian. Deși nicio companie aeriană europeană nu mai utilizează spațiul aerian rusesc, transportatorii din alte țări continuă să ignore avertismentele, profitând de rute mai scurte. Printre aceștia se numără companii din China, Turcia, India și statele din Golf.

Recomandări și limitări ale EASA

Deși EASA poate emite doar recomandări, autoritățile naționale de aviație civilă, precum DGAC din Franța, au libertatea de a interzice sau restricționa survolul anumitor zone. În contextul sancțiunilor occidentale impuse Rusiei, Moscova a închis deja spațiul său aerian pentru companiile europene, dar continuă să permită accesul altor transportatori, punând în pericol siguranța zborurilor.

Buletinul emis de EASA este valabil cel puțin până la 31 iulie, subliniind necesitatea unei vigilențe sporite în contextul unui conflict care continuă să afecteze grav securitatea aviației civile.

Sursa: stirileprotv.ro/stiri/international/uniunea-europeana-avertizeaza-cu-privire-la-zriscuri-mari-la-adresa-aviatiei-civile-in-rusia-dupa-catastrofa-avionului-azer.html