Comisia Europeană a majorat tarifele vamale pentru mașinile electrice din China. Chiar și așa, Europa rămâne principala piață.

Escaladarea Tensiunilor Comerciale: UE Impune Tarife Drastice pe Mașinile Electrice Chinezești

Într-o mișcare care a zguduit fundamentele relațiilor comerciale internaționale, Comisia Europeană a decis să majoreze tarifele vamale pentru mașinile electrice provenite din China până la un nivel alarmant de 45,3%. Această decizie, care a venit la puțin peste un an de la inițierea unei anchete anti-subvenții, marchează un nou capitol în războiul comercial dintre UE și China. Tarifele suplimentare impuse variază considerabil, de la 7,8% pentru Tesla la 35,3% pentru SAIC, adăugându-se la taxa standard de 10% deja existentă pentru importurile auto în UE.

Protecționism sau Precauție? UE și Strategia sa Comercială

Un înalt oficial al UE a confirmat oficializarea acestor tarife, care urmează să fie publicate în Jurnalul Oficial al UE și să intre în vigoare imediat. Motivația din spatele acestor măsuri drastice este contracararea subvențiilor pe care UE le consideră neloiale, cum ar fi finanțările preferențiale, granturile, și accesul subevaluat la terenuri, baterii și materii prime. Această politică vine în contextul în care capacitatea de producție de rezervă a Chinei este de două ori mai mare decât cererea pieței UE.

Reacții și Represalii: Tensiuni Crescute între UE și China

Beijingul nu a întârziat să răspundă, etichetând noile tarife drept protecționiste și prejudiciabile pentru relațiile bilaterale și lanțurile de aprovizionare auto. Ca represalii, China a inițiat investigații asupra importurilor de brandy, lactate și carne de porc din UE și a contestat măsurile provizorii ale UE la Organizația Mondială a Comerțului. Această escaladare a tensiunilor comerciale reflectă o deteriorare semnificativă a relațiilor dintre cele două puteri economice.

Diviziuni Interne în UE: Germania și Alți Membri se Opun

În cadrul UE, tarifele pentru vehiculele electrice nu sunt susținute uniform. Germania, cea mai mare economie a blocului și un gigant în producția de autovehicule, a votat împotriva acestor tarife, reflectând o diviziune clară între membrii UE. Această opoziție vine într-un moment delicat pentru industria auto germană, care se confruntă cu greve masive ale muncitorilor și posibile închideri de fabrici. În contrast, Franța, prin asociația auto PFA, a salutat noile taxe, subliniind sprijinul pentru un comerț liber, dar echitabil.

Consecințe și Perspective: Un Viitor Incert în Comerțul Auto

Impactul acestor tarife este deja vizibil, cu o scădere de 7% a exporturilor de vehicule electrice chinezești către UE în primele nouă luni ale anului 2024. Totuși, înainte de implementarea tarifelor, a fost înregistrată o creștere semnificativă a acestor exporturi. Această dinamică complexă subliniază incertitudinile și provocările pe care le aduce acest nou capitol în războiul comercial dintre UE și China, cu implicații profunde pentru industria auto globală și economia mondială.

Sursa: stirileprotv.ro